Odborníci na supply chain (dodavatelské řetězce) jsou si dobře vědomi klíčové role, kterou hrají v dodávání zboží lidem, kteří jej potřebují a požadují. Ale Supply Chain Management (řízení dodavatelských řetězců) plní také další, méně zřejmou funkci, která nabývá na významu v dnešním ekonomickém klimatu – generují pracovní místa.
Toho je dosaženo skrze vzrůstající význam logistických klastrů, seskupení firem, které se spojily za účelem sdílení odbornosti a know-how. Pozadí logistických klastrů a jejich klíčová role, kterou hrají v ekonomickém vývoji je popsána v mé knize Logistics Clusters: Delivering Value and Driving Growth (MIT, 2012).
Téměř v každé části světa v různých lokacích existují logistické klastry, včetně přístavů, letišť a ploch blízkých velkým zákaznickým obchodům. Tyto klastry nabízejí významné výhody v oblasti dodavatelských řetězců, které mají samoposilující se vazbu. Logistické klastry generují velké objemy nákladu, který umožňuje realizovat úspory z rozsahu a sortimentu. Efektivnější tok dopravy vede k nižším přepravním cenám a vyšší úrovni služeb, které přitahují další společnosti do klastru, a podporují silnou smyčku výhod. Další pozitivní zpětnou vazbou je, že zvýšením efektivnosti těchto prvků je podporován globální růst, který zvyšuje poptávku po službách, jenž klastry poskytují, což podporuje další nárůst globálního obchodu.
Navíc k tomu všemu logistické klastry nabízí výhody založené na zaměnitelnosti přepravy a logistického majetku. Železniční vozy, kontejnery, přívěsy a letadla se vyrábí v normované velikosti a tvaru bez ohledu na to, jaká společnost je vlastní anebo používá. Tento majetek – stejně jako specializované vědomosti a osvědčené postupy – může být sdílen podniky v komunitě a umožnit jim, aby zvládly změny v dopravních tocích spojené s průmyslem, ve kterém pracují.
Tím jak probíhá jejich nárůst v počtu i rozsahu, generují logistické klastry pracovní místa. Například přístav v Rotterdamu zaměstnává 55 000 lidí přímo a 90 000 lidí nepřímo. Mezinárodní letiště v Memphisu v USA je zodpovědné za podporu 220 000 pracovních míst v místní ekonomice, z nichž je 95% navázáno na činnosti související s přepravou. Ve skutečnosti je více než jedno ze tří pracovních míst v oblasti Memphisu spojeno s letištěm.
Jak ale vysvětluji ve své knize, není to jen počet pracovních míst, který je působivý; logistické klastry také vytváří širokou škálu pracovních příležitostí. V těchto oblastech existují dělnické profese jako například skladníci, úředníci v IT, zákaznický servis a management, a práce spojené s činnostmi přidávajícími hodnotu včetně lehkého strojírenství a oprav. Například UPS zaměstnává s Lousiville Worldport Hub hardwardové techniky, aby opravovali notebooky Toshiba.
Důležitou vlastností těchto pracovních míst v současnosti je, že ty tyto práce nelze většinou přesunout do zahraničí a nejsou závislé na jediném odvětví. V těchto klastrech probíhá finální doladění výrobků a z podstaty této činnosti musí být proto blízko koncovým obchodům. Navíc náklady na přepravu podmiňují to, že klastry by neměly být moc daleko od zákazníků.
Logistické klastry si také budují významné znalosti v oblasti udržitelnosti životního prostředí. Tyto dopravní uzly umožňují zlepšit míru využití vozidel a nasazeních větších vozidel, což snižuje uhlíkovou stopu dodavatelského řetězce.
Globalizace bude i nadále hnacím motorem pro růst logistických klastrů. Věřím, že potřebujeme více investic do těchto prvků, které poskytují ekonomické výhody, jenž mají dosah daleko za logistickou oblast.
Přeloženo z příspěvku: Logistics as a Generator of Jobs
Autor: Profesor Yossi Sheffi
Přeložil: David Krejčí