fbpx

LEAN myšlení vs. Kaizen myšlení

Je LEAN myšlení stejné jako Kaizen myšlení?

Kaizen myšlení je unikátním způsobem myšlení, kterému se naučíte, když budete podílet na Kaizenu ve stylu Toyoty. Tento typ Kaizenu pramení z metod průmyslového inženýrství a je aplikován za účelem zvyšování produktivity s cílem zredukovat náklady (kde se pod „náklady“ zařazuje i nekvalita, dlouhé procesní časy apod.) a rozvinout lidské myšlení a schopnosti pro dosažení uvedených cílů při každodenní práci. Celkovým cílem je vytvořit neustálý a kontinuální tok materiálu a informací, čehož je dosaženo díky eliminaci plýtvání a nepravidelností.

Co nás Kaizen naučí? Dle Kaizenu platí, že veškeré pracovní aktivity jsou tvořeny procesy a všechny tyto procesy mohou být zlepšeny. Tím pádem je základem pro řešení problémů práce sama o sobě, která je přímo propojena s podnikovými náklady a zisky, cíli sloužit zákazníkovi a jeho dalšími zájmy. Všechno je mezi sebou vzájemně a velmi úzce propojeno. Některé věci, které nás Kaizen učí, jsou lehce uchopitelné, a naopak se najdou i takové, které nelze tak snadno pochopit. Mezi ty snadno pochopitelné a prakticky uchopitelné patří zlepšování procesů, jejich zjednodušení, zabezpečení kvality a eliminace chyb. Oproti nim jsou poté ty nesnadno uchopitelné, mezi které patří např. rozvíjení lidí, týmová práce, kreativita, uvědomění si času a nákladů (rychlé provádění změn s využitím myšlení, nikoliv peněz). Na základě svých zkušeností jsem zjistil, že lidé si často nesprávně myslí, že tyto nesnadno uchopitelné aspekty Kaizenu jsou naopak těmi snadno uchopitelnými, což je především způsobeno tím, že jejich koncepce Kaizenu je častěji určitým způsobem omezená a tedy konečná, než aby byla neomezená.

Když ve své praxi řeším procesní problémy, vždy se rád myšlenkově vracím ke svému Kaizen tréninku a Kaizen myšlení. Kaizen mne totiž naučil zaměřit své myšlení na čtyři hlavní podmínky abnormálního stavu:

  • Stagnace mezi jednotlivými kroky v procesu
  • Nepropojenost mezi procesy
  • Chybovost a přepracovávání dílů
  • Složitost komplikující lidem práci

Oproti tomu v knize „Lean Thinking“ z roku 1996 od Jamese Womacka a Daniela Jonese je LEAN myšlení zaměřeno na následující aspekty:

  • Upřesnění hodnot
  • Identifikování hodnotového toku
  • Tok materiálu a informací
  • Tažný systém řízení výroby
  • Dokonalost

Při své práci se obvykle neodkazuji na LEAN myšlení, což je způsobeno především tím, že jsem se prvně naučil Kaizen myšlení. A snad ještě o něco víc za to může i skutečnost, že Kaizen je mnohem lepším řešením pro odhalování problémů a provádění zlepšení. Rozumím však i tomu, že lidé, kteří se nenaučili myslet dle Kaizenu společnosti Toyota a mají přece jen blíže k LEAN myšlení, mohou přeci jen více těžit z LEAN přístupu a využívat jej pro smysluplná procesní zlepšení. Skutečnost je ale taková, že Kaizen dokáže mnohem víc. I z toho důvodu v naději doufám, že lidé s LEAN myšlením se začnou zabývat i Kaizen myšlením ve stylu Toyoty.

A abych vám objasnil, proč je Kaizen myšlení o tolik lepší oproti LEAN myšlení. Kaizen ve stylu společnosti Toyota je pozoruhodný především tím, jak dokáže rozvíjet lidské myšlení a schopnosti pro potřeby zlepšování. S Kaizenem se naučíte, jak nastolit rovnováhu mezi zájmy zainteresovaných skupin, odstranit nesrovnalosti a nepravidelnosti, vyzývat své přesvědčení a postoje, omezit nelogické myšlení a eliminovat nástrahy běžných rozhodovacích procesů. Je potřeba si uvědomit, že původcem podnikových problémů je často špatné myšlení lidí uvnitř podniku, proti čemuž stojí právě Kaizen a snaží se toho špatné myšlení vymýtit. V důsledku toho nedochází tak často k velmi nákladným chybám, a když už k chybám dochází, nejsou natolik nákladné a život podniku ohrožující. Tyto důležité věci vás LEAN myšlení nenaučí tak dobře jako Kaizen myšlení.

I když je LEAN myšlení výrazně lepším nástrojem pro zlepšování oproti konvenčnímu myšlení, je přeci jen stále méně efektivní oproti Kaizen myšlení, a to především v oblasti rozvíjení lidských schopností správného myšlení. Správné myšlení totiž vede ke správným rozhodnutím, ať už pracujete u stroje ve výrobě nebo v kanceláři ve vedení podniku. A správná rozhodnutí vedou k tomu, že lidem není ubližováno ani nejsou nijak poškozováni.

Již nějakou dobu můžete slýchat o tom, jak je LEAN strategií pro tvorbu konkurenční výhody, inovací a dlouhotrvajícího a udržitelného růstu. Dokáže to všechno ale LEAN opravdu zajistit? Určitě to nedokáže bez Kaizenu. Ať už jde o konkurenční výhodu, inovace nebo dlouhotrvající a udržitelný růst, všechny tyto chtěné aspekty firem se budou potýkat s určitými újmami, když nebude LEAN podpořen Kaizenem.

Odpověď na otázku „Je LEAN myšlení stejné jako Kaizen myšlení?“ z úvodu tohoto příspěvku zní „Ne“. LEAN myšlení a Kaizen myšlení jsou odlišná, a naplňují lidi se zcela odlišnými schopnostmi zlepšování procesů. A pokud jste se doposud nenaučili správně myslet dle Kaizenu, měli byste. Zaměřte se na to.

Přeloženo z příspěvku: Lean Thinking vs. Kaizen Thinking
Autor: Bob Emiliani

Přeložil: Pavel Ondra