V předchozích dvou příspěvcích (zde najdete #1 a zde je #2) jsem popsal, jak vypočítat počet Kanban karet. Tento výpočet je však složitý a výsledek není nic jiného než velmi hrubý odhad. Mnou preferovaný způsob určení počtu karet spočívá v „uděláte jich dost a následně uvidíte, zda jejich počet budete moci snížit“. V tomto příspěvku bych chtěl vysvětlit tento přístup a také diskutovat o tom, jak a kdy aktualizovat počet karet.
Prostě jen odhadněte počet Kanban karet
Při určování počtu Kanban karet raději můžete tento počet jednoduše odhadnout, než se prodírat výpočty. Je k tomu potřeba trocha zkušeností, ale dá se to zvládnout. Dále doporučuji, aby to člověk nedělal sám, ale udělal z toho skupinou záležitost a zapojil do toho více lidí, primárně předáky či vedoucí týmu z dotčené dílny.
Tento odhad samozřejmě není příliš přesný. Obvykle volím spíše konzervativní přístup a věřím, že karet bude dostatek. Mít mnoho dílů místo pár je pořád lepší než nedodávání zákazníkům nebo zaměstnanci, kteří nemají na čem pracovat kvůli nedodaným vstupním materiálům. Není ale celý LEAN o redukování materiálu a zásob? Ne celý, ale v podstatě tomu tak je. Jde o jeden z aspektů LEANu. Jakmile bude váš Kanban systém fungovat, samozřejmě byste měli ověřit, zda počet karet odpovídá tomu, co potřebujete.
Ověřte, zda počet karet odpovídá vašemu systému a případně je upravte
Jak ověříte, zda se počet odpovídá vašemu systému? Jednoduše. Sledujete zásoby v supermarketu. V ideálním případě může jejich vývoj vypadat tak, jak je uvedeno na grafu níže. Graf zobrazuje vývoj zásob jednoho typu produktu ve vašem supermarketu. Množství se může lišit od nuly (zásoby vyčerpány) do maximálního množství. Takový vývoj je relativně ideální, jelikož nikdy nevyčerpáte veškeré zásoby a protože supermarket není nikdy plný, nikdy také nedojde k tomu, že by zaměstnanci neměli co na práci.
Ve skutečnosti se však můžete někdy dostat jak na horní, tak i na spodní limit. Když se zásoby dostanou na horní limitní hranici, není to problém. Může k tomu docházet častěji, pokud pracujete ve větších dávkách. V takovém případě může vývoj zásob vypadat jako na grafu níže.
Pak ale může příležitostně dojít do situace, kdy vyčerpáte zásoby. Jak je ukázáno na grafu vývoje zásob níže, během sledovaného období se daný systém dostal do stavu bez zásob. Samozřejmě, danému výpadku by se dalo zabránit využitím více Kanban karet, ale je nutné se zde rozhodnout, zda by takové navýšení stálo za to. Pokud k takovým výpadkům dochází jen velmi zřídka, raději se s tím naučte žít, než abyste zvyšovali úroveň zásob.
Na druhou stranu, pokud vývoj zásob vypadá jako na grafu níže, máte vážné problémy s vaším Kanban systémem. Za předpokladu, že váš systém není úzkým místem a mohl by naplnit poptávku zákazníka, níže uvedený vývoj značí nedostatek karet v systému. Bohužel v době, kdy tyto informace zjistíte, už pravděpodobně bude s tímto systémem nespokojen jak zákazník, tak i management.
A nakonec samozřejmě může dojít i k takovému vývoji, který je na grafu níže. Je to situace, kdy stále máte zásoby v dostatečném objemu a často jsou všechny Kanban karty v supermarketu. V takovém případě máte karet moc. Zvažte odstranění několika karet ze systému, abyste se přiblížili k prvnímu nebo druhému vývoji zásob, jak jsou uvedeny výše. Počet karet, které lze zcela odstranit, se pohybuje mezi nejnižší úrovní vašich zásob a nulovými zásobami. Z níže uvedeného vývoje zásob vyplývá, že není zapotřebí asi polovina. Samozřejmě doporučuji začít pomalu a odstranit možná 25 % než hned polovinu z nich. Potom pokračujte v pozorování a v případě potřeby jich odstraňte více.
Díky tomuto pozorování zásob v supermarketech můžete upravit počet Kanban karet v systému. Když budete sledovat reálná data ve skutečném systému, vyhnete se všem těm hrubým odhadům. A i když jste použili vzorec pro určení počtu karet, doporučujeme ověřit výsledky tímto způsobem skrze pozorování vývoje zásob. Pokud neustále vyčerpáváte zásoby i přes to, že se držíte počtu karet zjištěného výpočtem, nedisponujete dostatečným množstvím karet, bez ohledu na to, co vám vyšlo při výpočtu.
Dále si pamatujte, že ve fungujícím Kanban systému je přibližně polovina Kanban karet umístěna v supermarketu se zásobami a druhá polovina je někde v procesu zpracování. Samozřejmě, čím větší dávky využíváte, tím vyšší jsou vaše průměrné zásoby, jelikož potřebujete více karet pro takové dávky.
Kontrolujte příležitostně nebo sezónně
Výrobní systémy se neustále mění. Počet Kanban karet, který nyní využíváte, může být za dva měsíce nedostatečný nebo přemrštěný. Po založení Kanban systému je třeba na něj dohlížet. Pokud se změní zákazník nebo systém, je dobré aktualizovat počet karet. Jedním z běžných příkladů je sezónnost. Během sezóny můžete potřebovat více karet, než je tomu mimo sezónu. V takovém případě přidejte Kanban karty na začátku sezóny a na jejím konci je poté odstraňte. A teď již můžete jít a zlepšovat vaše procesy!
Přeloženo z příspěvku: How Many Kanbans? – Estimation Approach and Maintenance
Autor: Prof. Dr. Christoph Roser
Přeložil: Pavel Ondra